На початку XXI століття особливо важливим є питання творчого розвитку дітей у процесі навчання. У педагогіці існує цілий ряд досліджень, пов’язаних з розвитком пізнавальних процесів, мислення, здібностей, знань, умінь, навичок, а також творчості. Адже формування творчої, морально-цілісної, працелюбної людини неможливе без розвитку її творчих здібностей у дитинстві. Серед безлічі форм розвитку творчих здібностей учнів особливе місце займає хореографія.
Слід зазначити, що проблемі творчих здібностей присвячено чимало досліджень. Так, неодноразово підкреслювали роль мистецтва у процесі творчого розвитку, використання хореографії в естетичному розвитку дітей такі вчені, як Е.Б.Абдулін, І.Н.Антипова, Б.В.Астаф’єв, Г.О.Березова, Л.А.Бондаренко, А.Р.Верещагіна та ін.
Аналіз психолого-педагогічної літератури свідчить, що в основі навчання дітей молодшого шкільного віку повинна бути гра як необхідний компонент заняття. Правильно підібрані і організовані у процесі навчання ігри викликають інтерес до заняття, до навчальної роботи. Слід використовувати ігрову форму проведення занять хореографії, залучати дітей до виконання творчих завдань, метою яких є викликати в дітей відповідні почуття, допомогти увійти їм в уявну ситуацію є важливим етапом у розвитку творчих здібностей. Найбільше сприяють розвитку творчих здібностей сюжетно-рольові ігри. Вони дають дітям можливість пофантазувати, створити конкретний образ самостійно. Беручи участь в таких іграх, діти розширюють знання, набувають авторських навичок, перевтілюючись у героя, показують його характер. Дитина набуває здатності мислити так, як мислить сам герой. Різноманітність поєднання танцювальних рухів в іграх створює враження чогось нового, і тим самим розвиває творчу фантазію дітей. Гра при навчанні танцю не повинна бути нагородою або відпочинком після нелегкої або скучної роботи, швидше праця виникає на основі гри, ставить її значенням і продовженням.
Різноманітність тематики, засобів зображення, емоційність танцювальних ігор дають можливість використовувати їх як всебічний засіб виховання особистості. Образне яскраве зображення соціальної діяльності, явищ природи знайомить дітей з навколишнім світом в усьому його розмаїтті. А вміло поставленні завдання спонукають їх міркувати, аналізувати складні ситуації, робити висновки і узагальнення. Для прикладу наведемо танцювальні ігри “На розвиток творчих здібностей за допомогою рухів та імпровізаційної пластики”.
Для розвитку уваги. Вправи в ігровій формі навчать дітей концентрувати увагу, зосереджуватися, коли це необхідно. Гра “Сова” спрямована на розвиток уваги та спостережливості. Гра полягає в тому, що діти обирають сову, яка закриває очі. Діти – “звірятка” – під “світлу” музику пустують на галявині. Це день. Раптом настає “ніч”, змінюється характер музики. “Звірі” завмирають, сова йде на полювання. Хто із “звірят” заворушиться, той і стане “совою”.
Для розвитку пам’яті. Навчаючись у школі, діти вже здатні запам’ятовувати. Але ця здатність у них розвинена ще не достатньо. Тому вчитель повинен приділяти велику увагу тому, щоб діти навчились запам’ятовувати більш досконало. Адже пам’ять є складовою частиною розвитку творчих здібностей у дітей, які ми повинні розвивати всіма відомими нам засобами. Гра “Вигадай свій танець”. Ведучий встає в центр круга. У такт музиці (швидкою або повільною) він виконує декілька різних танцювальних рухів, усі інші копіюють його танець. Потім він доторкається до будь-якого учасника, той виходить в центр і повторює рухи ведучого напам’ять. Якщо дитина змогла повторити без помилок, то вона вигадує свій танець. Якщо ж дитина помиляється, виходить інший і стає ведучим і далі по кругу.
Для розвитку уяви педагог може запропонувати дітям під музичний супровід за допомогою танцювальних рухів показати тварину, рослину, настрій. Під час проведення такої гри, у дітей розвивається інтерес, їм стає цікаво, вони залишаються задоволеними, намагаючись виконати завдання якнайкраще, застосовуючи при цьому свої творчі здібності, вміння та уявлення, цим самим ще більше розвивають їх.
Важливою складовою розвитку творчих здібностей дитини є мислення. Для розвитку мислення дітям можна запропонувати гру “Зоопарк”. Під музичний супровід педагог, по черзі, дає завдання показати жителів зоопарку (ведмедя, зайця, птаха, мавпу та ін.). Наступає ніч – звірі лягають спати, наступає день – прокидаються. Діти з великим захопленням виконують ці вправи. Розвиваючи творче мислення, ми тим самим розвиваємо пізнавальний інтерес до нового, незвичайний погляд на звичайні речі.
Гра для дітей на заняттях з хореографії активізує їхній творчий розвиток, розкриває перед кожною дитиною найпростіші уявлення про близький світ, пробуджує рухливість та бадьорість. Створюючи музично-ігровий репертуар для дітей, педагог повинен звертатися також і до українського ігрового фольклору, який увібрав у себе жартівливі сценки, трудові процеси, природні явища, звички тварин. Як свідчить досвід роботи, застосування такої форми навчання сприяє розвитку творчих дітей. Самостійне створення хореографічного етюду до запропонованої казки, картини спонукають до творчості, самовираження дитини. Важливо залучати дітей до виконання творчих завдань, метою яких є викликати в них відповідні почуття, допомогти їм увійти в уявну ситуацію, знайти нові способи дії. Тобто, інсценізація казки відіграє вагому роль у розвитку творчих здібностей дитини.
Розвитку творчих здібностей дітей на заняттях з хореографії сприяють також і різні форми імпровізації (наслідування навколишнього середовища, передача настрою та ритму музики).